Friday, September 29, 2017

ANYAMAN PANDAN / MENGKUANG


ANYAMAN PANDAN / MENGKUANG

Pokok Pandan / Mengkuang (Pandanus amaryllifolius) merupakan sejenis pokok yang banyak kegunaannya bagi pengusaha kraf. Ia digunakan sebagai pewangi makanan seperti air sirap, dan dalam upacara tertentu seperti sebagai bunga rampai dalam istiadat perkahwinan Melayu dan juga digunakan untuk menghasilkan tikar pandan dan produk kraf.

Di Malaysia, pokok pandan dibezakan antara pandan biasa dan pandan wangi. Pokok Pandan Wangi adalah lebih kecil daunnya, tetapi berbau lebih wangi.

Pokok Pandan merupakan sejenis tumbuhan tropika dalam keluarga genus Pandanus dan digunakan dengan meluas dalam masakan di Asia Tenggara. Ia ialah pokok hijau menegak dengan daun panjang halus seperti bilah berjambak dan akar berkayu. Pokok ini adalah mandul dan jarang berbunga, dan ia membiak melalui keratan.


Pokok Pandan jarang terdapat secara meliar tetapi ditanam dengan meluas bagi perisa dalam masakan. Daunnya digunakan segar atau dikeringkan dan terdapat secara dagangan dalam bentuk beku di kedai runcit Asia di negara di mana pokok pandan tidak tumbuh. Ia memiliki bau botani berkacang yang meningkatkan perisa masakan Asia, terutama hidangan nasi dan kuih. Daun pandan kadangkala direndam dalam santan, yang kemudiannya ditambah dalam masakan. Ia boleh diikat dan dimasak bersama makanan. Ia juga boleh dianyam bentuk bakul yang digunakan sebagai bekas bagi memasak nasi. Ayam berbalut pandan, atau gai ob bai toey, ialah masakan Thailand dengan ayam dibalut dengan daun pandan dan digoreng. Daun ini juga digunakan sebagai perasa bagi pencuci mulut seperti kek pandan dan air sirap.

Pandan dan mengkuang tumbuh subur di tepi-tepi alur, paya, sungai dan kawasan-kawasan yang menggenangi air tawar di seluruh nusantara. Tidak hairanlah seni menganyam pandan dan mengkuang tersebar luas. Dengan itu, pelbagai barangan dapat dihasilkan daripada anyaman pandan dan mengkuang. Pandan dan mengkuang adalah tumbuhan daripada spesis yang sama. Daun mengkuang lebih lebar, tebal dan panjang daripada daun pandan. Oleh yang demikian, biasanya mengkuang digunakan untuk menganyam benda-benda yang lebih besar dan kukuh berbanding dengan benda-benda yang diperbuat daripada pandan. Namun begitu, bilah anyaman mengkuang tidak semestinya lebih lebar daripada bilah anyaman pandan

Kelebaran bilah anyaman dikaitkan dengan kehalusan hasil kerja, lebih kecil bilah, lebih halus hasil kerjanya. Hasil kraf yang halus pembuatannya mempunyai nilai hiasan yang tinggi. Sebaliknya, hasil kraf yang kasar lebih menekankan ciri fungsional. Tikar mengkuang yang lebar anyamannya biasanya digunakan untuk menjemur padi, mengalas lantai dapur atau jemuran dan sebagainya. Tikar yang dianyam untuk kegunaan demikian tidak dicelupkan warna, berlainan daripada tikar yang dikhaskan untuk tetamu. Tetamu dibentangkan tikar yang bukan sahaja halus anyamannya malah bercorak dan berwarna-warni.

Memproses Bahan

Daun-daun yang cukup tua ditetak di pangkalnya sehelai demi sehelai, bermula di bahagian umbi pokok. Tujuh atau lapan helai daun muda di keliling umbut pokok tidak ditetak tetapi ditinggalkan untuk tuaian seterusnya serta untuk memastikan pokok itu terus hidup dan mengeluarkan daun-daun baru. Menetak daun dilakukan dengan berhati-hati kerana pandan dan mengkuang berduri-duri, sedangkan tanah dikeliling perdunya lazimnya berair dan licin atau mudah perlus. Daun-daun yang sudah ditetak kemudian dipangkas hujungnya untuk membuang bahagian yang tirus dan tidak dapat dibelah, serta supaya semua daun itu hampir sama panjang. Seterusnya, daun-daun tersebut dilayur di atas bara unggun api kecil hingga layu.


Kadangkala daun-daun itu tidak dilayur tetapi dijemur hingga benar-benar kering dan layu. Tujuannya ialah mematikan sel daun dan menyingkirkan air yang terdapat di dalamnya. Setelah daun-daun itu layu, duri yang terdapat pada tulang belakang dan sayap mengkuang dibuang dengan sautas serat sabut yang diregangkan ibu jari dan jari telunjuk. Apabila duri belakang daun dibuang, dengan sendirinya daun terbelah menjadi dua. Belahan itu kemudian dibelah lagi mengikut kelebaran yang dikehendaki dengan alat yang dipanggil jangka. Belahan-belahan yang siap dijangka dikumpulkan dan diikat sebesar betis dengan jarak kira-kira satu kaki dari satu ikatan ke satu ikatan lain. Belahan yang berikat itu dititik atau dipukul dengan alu supaya lembut dan mudah dilurut.


Melurut melembutkan belah dan melicinkan permukaannya. Belah yang sudah dilurut dilipat tetapi tidak sampai patah lalu diikat dan direndam di dalam air selama dua atau tiga hari. Dalam tempoh itu, air rendaman digantikan sekurang-kurangnya dua kali supaya bilah-bilah itu tidak lebam dan berbau busuk.

Pada hari ketiga atau keempat, bilah-bilah itu dikeluarkan dan dibasuh dan dibilas hingga bersih sebelum dijemur. Bilah yang cukup kering akan bertukar menjadi putih. Seterusnya, bilah itu bolehlah diwarnakan jika mahu. Bilah-bilah mengkuang atau pandan diwarnakan dengan cara mencelup, iaitu merebusnya bersama bahan celup pewarna selama beberapa minit. Dahulu, cuma tiga warna yang popular iaitu merah, hijau dan kuning kerana bahan celup warna-warna tersebut mudah diperolehi. Warna merah daripada pokok kesumba, hijau daripada daun bemban, dan kuning daripada daun kunyit. Tetapi, sekarang bahan celup pelbagai warna dijual dengan meluas. Apabila sudah dicelup dan dijemur hingga kering, bilah-bilah dilurut bagi kali terakhir supaya lebih licin dan lembut.


Menganyam

Cara anyaman dimulakan bergantung pada jenis benda yang ingin dihasilkan serta corak hiasan yang dipilih. Anyaman tikar misalnya, boleh dimulakan di tengah-tengah ataupun di bucu. Tetapi, bagi tudung saji, anyaman mesti dimulakan di puncaknya yang berbentuk kon. Kon puncak itu boleh digantungkan atau diketengahkan untuk meneruskan anyaman tudung saji


Corak Anyaman Tikar

Corak lebih menekankan kepada penggunaan susunan warna pada sesuatu anyaman biasa atau ghadas. Warna-warna penting dalam menentukan corak. Corak dijalin secara selang-seli hingga meninggalkan kesan geometri asli. Namanya akan berbeza jikan dianyam dalam bentuk, ukuran dan susunan yang berlainan. Terdapat 11 corak yang dianyam iaitu:

1. Corak Tapak Catur – seringkali dianyam dalam dua atau tiga warna. Hasil cantuman warna cerah dan gelap

2. Corak Mata Bilis – menggunakan warna teang dan gelap. Warna gelap dianyam satu mata sahaja dengan warna cerah. Kedua-dua warna ini timbul seakan-akan beras patah.

3. Corak Beras Patah – menyerupai corak mata bilis tetapi warna cerah dianyam tiga mata diselangi dengan satu mata gelap. Hasil cantuman ini member gambaran seakan-akan beras patah.

4. Corak Palembang – berasal dari Palembang. Petak empat segi atau biji kundang dianyam dengan warna hijau dan dikelilingi jalur-jalur dua warna iaitu merah dan putih.

5. Corak Bugis – berasal dari Bugis dan penggunaan dua warna yang berdekatan hijau dan putih. Petak-petaknya lebih kecil dari corak Muar serta dianyam dalam bentuk berdiri dan serong.

6. Corak Muar – berasal dari Muar dan bermotif empat segi. Anyaman dua warna merah dan biru serta dikelilingi dengan jalur-jalur putih, hijau dan kuning. Antara petak-petak digunakan adalah campuran merah dan biru.

7. Corak Selang-seli – penggunaan warna gelap dan cerah. Kedua-dua bahagian dianyam mata sama banyak dan selari.

8. Corak Berdiri – kurang mendapat sambutan dari pengusaha. Penggunaan dua warna tetapi untuk mendapatkan corak yang betul-betul lurus amat sukar.

9. Corak Serong – corak yang mudah. Bermacam kelarai boleh dianyam melalui contoh ini serta amat digemari oleh para penganyam.

10. Corak Ketapang Gilir Kacang – seakan-akan corak selang-seli dan susunan yang rapat. Dianyam dengan dua warna iaitu cerah dan gelap.

11. Corak Malaysia – corak selang-seli, dikelilingi dengan warna merah, putih, hijau dan biru

ANYAMAN SALINGKAWANG




  
Salingkawang merupakan pokok renik dalam keluarga paku pakis dan hidup subur di kawasan tanah tinggi dan mempunyai suhu gunung yang agak sejuk dan dingin.  Salingkawang panggilan dalam bahasa suku kaum Dusun pedalaman sabah (Keningau, Tambunan, Ranau, Tenom, Nabawan) merupakan pokok renik yang mempunyai kumpulan yang sama dengan Ribu-ribu iaitu secara saintifiknya dalam kumpulan Lygodium.

Di semenanjung Malaysia, pokok renik ini dipanggil sebagai pokok Resam yang tumbuh di ladang-ladang sawit dan hutan terbiar. Walau bagaimanapun pokok salingkawang yang terdapat di negeri Sabah khususnya di kawasan pedalaman Sabah agak subur dan besar berbanding di Semenanjung Malaysia.

Sebelum ini, Salingkawang hanya digunakan untuk mencantikan produk yang dihasilkan daripada buluh iaitu dijadikan sebagai pengikat tepi produk tersebut. Sekarang bahan Salingkawang digunakan pula untuk membentuk beberapa jenis anyaman seperti anyaman lipan dan anyaman mata punai dan fungsinya masih menumpang pada produk Buluh yang dihasilkan.


Pada tahun 2007, Hasil kajian yang dijalankan oleh unit R&D Kraftangan Malaysia Sabah, produk berasaskan salingkawang berjaya dihasilkan. Produk pertama yang dihasilkan adalah beg wanita dan selepas itu produk baru berasaskan Salingkawang terus dikeluarkan oleh di bawah Program SDSI Kg. Batu Lunguyan Sook Keningau, Sabah.

Thursday, September 28, 2017

ANYAMAN BULUH PRODUK KRAF SABAH



Buluh merupakan salah satu spesis rumput, sama seperti lalang, jagung dan padi. Buluh yang kadang-kadang disebut bambu atau aur, tumbuh dan membiak dengan mudah di kebanyakan kawasan tropika dan subtropika. Di negara kita terdapat berbagai-bagai jenis buluh. Antaranya buluh akar, buluh batu/tumpat, buluh betung, buluh cina, buluh duri, buluh gading, buluh kasap, buluh minyak/padang, buluh peleting, buluh perindu dan buluh sembilang.


Bagi masyarakat peribumi di nusantara, buluh mempunyai seribu satu kegunaan iaitu sebagai baur kail atau joran, baur panah, bekas membakar lemang, bilah kipas, bilah serkap, galah, pagar, ranting dan batang payung, rakit, sangkak, seligi, sigai, sudip, tabung, tuar, tukil dan sebagainya. Hasil anyaman buluh pula termasuk bakul, dulang, nyiru dan tudung saji. Jenis buluh yang biasa ialah buluh akar, buluh betung, buluh minyak dan buluh gading.

Memproses Bahan

Hanya buluh yang sudah cukup tua digunakan dalam kerja kraftangan. Buluh yang dipilih dipotong mengikut ukuran yang dikehendaki. Berikut adalah langkah memproses buluh :

Merendam

Mengikut cara tradisional, buluh yang siap dipotong itu kemudian direndam di dalam air asam dan air selut selama seminggu. Tetapi kini cara yang lebih mudah digunakan ialah buluh itu direbus bersama campuran soda. Proses ini bertujuan mengeluarkan kandungan gula yang terdapat di dalam buluh, supaya tidak dimakan bubuk dan tahan lebih lama. Dari segi rupa pula, buluh yang telah direndam sedemikian dianggap lebih cantik dan menarik walaupun berbau masam.

Menyalai

Selepas direndam dan direbus, buluh disalai atau diperasap hingga kering. Kemudian buluh dibelah, disepat (memisahkan kulit daripada isi batang pokok) dan diraut. Kedua-dua kulit dan isi batang yang diraut menjadi bilah boleh digunakan dalam anyaman. Bilah bahagian kulit buluh lebih keras dan sukar dilenturkan jika dibandingkan dengan bilah isi. Oleh itu, bilah bahagian kulit lebih sesuai dijadikan rangka atau tulang hasil kraftangan. Dalam pembuatan nyiru, misalnya, bilah kulit dijadikan bingkai untuk anyaman bilah isi.


ANYAMAN BULUH NEGERI SABAH

Produk kraf berasaskan buluh merupakan produk kraftangan yang paling banyak dihasilkan di negeri Sabah.  Ini disebabkan terdapat banyak pokok buluh di negeri ini terutamanya di kawasan pedalaman Sabah iaitu di daerah Tambunan, Keningau dan Tenom.  Buluh amat berfungsi dalam budaya dan kesenian etnik tempatan seperti Kadazan, Dusun, Lundayeh, Murut, Rungus dan sebagainya.  Kegunaan buluh yang terawal adalah sebagai keperluan harian sahaja.  Kini penggunaannya telah dipelbagaikan dengan penghasilan produk mengikut daya kreatif pembuatnya.

Buluh yang dipotong akan dibelah dan diraut sehingga menjadi bilah-bilah halus.  Ianya kemudian diwarnakan dan dianyam membentuk motif-motif  produk kraftangan yang halus dan menarik.  Antara produk yang dihasilkan daripada buluh ialah bakul “wakid”,  bakul “takinan”, beg “kappa”, bubu, dulang, bakul buah, alas pinggan dan sebagainya.


 Peralatan yang digunakan


Proses Membuat Produk Anyaman Buluh



Contoh Aktiviti Pembuatan Produk Buluh



Contoh Produk Yang Dihasilkan







ANYAMAN RIBU RIBU



ANYAMAN RIBU RIBU

Kraftangan Anyaman Ribu ribu adalah sejenis anyaman yang banyak dihasilkan oleh suku kaum Rungus di Daerah Kudat. Ianya juga dikenali sebagai Lingkong dalam bahasa Rungus.

Ribu ribu atau nama saintifiknya Lygodium adalah sejenis tumbuhan paku pakis menjalar yang tumbuh di kawasan belukar. Bagi membuat produk kraftangan ribu ribu dianyam dengan rotan atau buluh bagi membuat produk kraf yang dikehendaki.

Antara produk kraftangan tradisional yang dihasilkan dari ribu ribu adalah seperti gasing, tinompok dan selapak. Walau bagaimanapun ianya boleh dibuat produk seperti alas pinggan, alas gelas, bekas buah, bakul dobi, bekas gula gula dan sebagainya.

ibu-ribu atau nama saintifiknya Lygodium tergolong dalam famili paku-pakis, tumbuh menjalar di kawasan terbiar, hutan-hutan muda, kebun kelapa atau kebun getah yang tidak diusahakan lagi. Ribu-ribu jarang sekali dikenali masyarakat umum, kecuali dikalangan pencipta kraf, para penyelidik serta pakar perhutanan dan botani. Namun demikian, penggunaannya amat meluas di zaman silam terutama dalam kehidupan seharian orang-orang Melayu terutama di Kelantan dan Terengganu. Secara tradisi, anyaman ribu-ribu di Semenanjung biasanya terdapat pada terendak, bekas tembakau, serkap ikan, penahan ikan sawah serta jebak puyuh. Penutup rabung rumah Melayu di Terengganu turut menggunakan ribu-ribu biasa yang dijalin antara kepingan bilahan buluh.

Kini penggunaan ribu-ribu di Semenanjung telah mula berkurangan berbanding dengan negeri Sabah yang masih giat menjalankan warisan ini. Anyaman ribu-ribu atau dikenali dengan panggilan Rinago di sabah masih diusahakan secara turun temurun oleh suku kaum Rungus terutama di daerah Kudat. Kini kemahiran ini telah mula menular kepada kaum asli Sabah yang lain. Ribu-ribu yang biasa digunakan oleh kaum ini ialah jenis sederhana dan halus.

Cara Memproses Ribu-Ribu

Batang ribu-ribu serta akarnya dicabut. Daun-daun dan bahagian hujung (pucuk) nya dipotong. Ribu-ribu dibelah sedikit dengan pisau kepada dua atau tiga bahagian mengikut ukuran. Belahan dimulakan daripada hujung hingga ke pangkal. Seterusnya belahan dibuat dengan hanya menggunakan ibu jari. Benda tajam seperti pisau adalah tidak sesuai kerana akan menyebabkan belahan tidak seimbang, mudah putus dan rosak. Setelah belahan hampir kehujung atau pangkal, empulur akan ditarik keluar. Ribu-ribu kemudian digantung dan dijemur di tempat yang teduh hingga kering.

Ribu-ribu yang terlalu kering akan mengakibatkan kulit ribu-ribu menjadi kecut dan mudah patah bila dianyam. Ia juga perlu dielakkan daripada terkena air sebelum digunakan agar ia tidak mudah bertukar kepada warna hitam.

Ribu-ribu yang telah kering seterusnya diraut dengan pisau.
Helaian ribu-ribu kemudian dijangka mengikut saiz yang dikehendaki dengan memasukkannya melalui lubang tudung tin yang ditebuk.

Alat-Alat Untuk Menganyam Ribu-Ribu

Beberapa peralatan perlu disediakan terlebih dahulu.

o  Penyucuk ais yang kecil alat yang panjangnya lebih kurang tiga inci ini digunakan untuk menjalin ribu-ribu.

o  Rotan empulur digunakan sebagai bahan lingkaran atau bingkai asas bagi menjalin ribu-ribu mengikut bentuk dikehendaki.

o  Pengetip kuku digunakan untuk memotong dan memperkemaskan lebihan ribu-ribu yang dijalin.




Proses Anyaman

o  Rotan empulur atau bemban diraut dengan pisau dan kemudian dibasahkan sedikit untuk melembutkannya.

o  Ribu-ribu disimpulkan sedikit dan seterusnya dijalin pada rotan empulur.

o Jalinan seterusnya dibuat mengikut lingkaran rotan dengan  menggunakan penyucuk ais. Sementara itu, lebihan ribu-ribu pula dipotong menggunakan pengetip kuku.

o  Jalinan atau ikatan lilitan dibuat dengan kemas dan teliti sehinggalah barangan siap.

Kegunaan Ribu-Ribu

Secara tradisi, ribu-ribu asli digunakan tanpa sebarang pewarna. Namun demikian, ribu-ribu kini telah dicelup pewarna untuk membentuk pelbagai corak dan warna yang menarik pada barangan ribu-ribu. Kraf Rinago atau ribu-ribu pada asalnya digunakan oleh kam Rungus di Sabah sebagai bekas penyimpan bahan-bahan untuk ubat-ubatan tadisional. Melalui pengubahsuaian pelbagai bentuk, kraf ribu-ribu kini tampil dengan berwajah baru. Penggunaannya juga turut meluas, tidak lagi sekadar bekas serbaguna, bekas barang kemas atau tepak sirih tetapi juga turut dijadikan sebagai perhiasan, bekas buah, pasu bunga dan sebagainya.




ADIGURU KRAF SENJATA EN JAMAWID BIN HJ SOH



Dilahirkan pada 02 Mac 1969 di Kampung Siasai Jaya Kota Belud dalam keluarga seni pertukangan berasaskan besi iaitu pembuatan senjata Parang Bajau Samah Kota Belud.

Mendapat kepakaran dan kemahiran pertukangan daripada ayahnya iaitu Hj Soh Bin Juh yang telah menjadikan kerja pertukangan pembuatan Senjata sebagai sumber pendapatan utama sejak dahulu lagi.

Pada awal penglibatan dalam penghasilan senjata, produk yang dihasilkan di jual pada orang perseorangan dan menjual secara terus di tamu minggu Kota Belud.

Mula bergiat aktif dengan Perbadanan Kraftangan pada tahun 2003 dan telah mengikuti banyak program promosi yang diadakan samaada diperingkat negeri ataupun peringkat nasional. Penyertaan pertama pada program promosi adalah pada Hari Kraf pertama iaitu pada tahun 2003 di Kompleks Kala Lumpur.

Pada tahun 2004, projek pembuatan Parang Bajau Samah Kampung Siasai Jaya Kota Belud telah di daftarkan di bawah projek Satu Daerah Satu Industri (SDSI) yang pada masa tersebut dikenali projek satu Kampung Satu Produk (SKSP). En Jamawid soh telah dilantik sebagai usahawan tunjang bagi projek ini dan telah memainkan peranan yang penting sehingga sekarang.


KETOKOHAN DAN PERSONALITI KEUSAHAWANAN

Disiplin perakuanan

Berdaftar dengan Perbadanan  Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Sabah sebagai Usahawan Tunjang SDSI Sejak Tahun 2004.

En. Jamawid mempunyai penguasaan pengetahuan, kepakaran dan kemahiran yang mendalam  bagi menghasilkan produk Parang Bajau yang berpusat di Kg. Siasai Jaya, Kota  Belud, dan dikategorikan sebagai usahawan mahir dalam bidang ini.
 
Berkecimpung dalam bidang Ukiran Hulu Parang dan mata Parang Bajau sejak berumur 18 tahun dan hingga sekarang.

Disiplin pemasaran

En. Jamawid Soh  sering mengikuti aktivit promosi dan pemasaran yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia dan agensi Pelancongan negeri Sabah seperti Sabah Tourism Board, Kementerian Luar Bandar Sabah,Lembaga Pelancungan Malaysia Sabah dan agensi kerajaan negeri.

Seorang yang aktif dan semua program promosi yang dianjurkan oleh PKKM dan agensi negeri disertai sejak tahun 2003 lagi.

Disiplin pengeluaran

Mempunyai jalinan pengeluaran dengan semua pengusaha ukiran Parang di Kota Belud. Seorang Tokoh dihormati dalam pengeluaran produk.
Menepati jadual tempahan dan dapat menghasilkan produk yang berkualiti.

Disiplin pengurusan
Pengurusan Perniagaan yang baik dan sistematik. Ada buku akaun perniagaan, buku panjar wang keluar masuk dan mempunyai rekod perniagaan yang amat baik setiap tahun.
         

KETOKOHAN KEPIMPINAN DALAM INDUSTRI YANG DICEBURI

Perwakilan dalam organisasi

Menjadi wakil pengusaha Parang Bajau Sama dalam mana-mana persidangan atau mesyuarat berkaitan pembanguan produk Parang Bajau Sama.

Pengiktirafan/ Penganugeraan
Dikenali sebagai pakar parang dan digelar guru oleh pengusaha Parang Kota Belud.

Menjadi Usahawan Tunjang bagi Projek SDSI Ukiran Parang Bajau Kg. Siasai Jaya, Kota Belud, Sabah dan tokoh/tenaga pengajar produk Parang Bajau.


Aspek Pemasaran

Dari aspek pemasaran, Parang Bajau sering mendapat  tempahan yang berterusan. Di peringkat nasional, jualan dan aktiviti pemasaran dilakukan di Pasar Tamu Kota Belud yang diadakan pada setiap hari Rabu dan Ahad. Beliau juga sering terlibat dalam aktiviti dan jualan promosi di peringkat antarabangsa.

Merupakan usahawan contoh PKKM Sabah kerana beliau merupakan satu -satunya pengusaha kraf yang tidak pernah menolak program yang dianjurkan oleh PKKM . Contohnya sepanjang tahun 2007 terdapat 47 program promosi dijalankan dan beliau mengikuti semuanya.

Mempunyai pekerja yang khas bertugas untuk aktiviti Promosi dan pemasaran

Aspek pengeluaran dan teknologi

Mempunyai kemudahan bengkel yang digunakan sepenuhnya dan mempunyai peralatan mesin pengeluaran produk.

Visi dan Misi
En. Jamawid mempunyai misi dan visi untuk memastikan Parang Bajau ini dapat diteruskan kerana ianya merupakan satu-staunya produk Parang Bajau yang terdapat di negeri Sabah.

Jaringan Perniagaan

Selain tempahan berterusan dari traders tempatan, turut terdapat tempahan dari Semenanjung. Purata tempahan dan jualan dari Semenanjung sebulan adalah dalam RM 15,000.00.

Turut mempunyai gerai jualan di Pekan Nabalu, Ranau Sabah.
 
Kawalan stok
Mempunyai kawalan stok yang diselengarakan oleh beliau sendiri dan pekerja. Beliau tetap menjaga kebajikan para pekerja dengan memastikan pekerja berpuas hati dengan pengurusan dalam pembuatan Parang


Kerja-kerja R&D

Menjadi pakar rujuk bidang kraf senjata saamada daripada pengusaha senjata sendiri, dari pihak Kraftangan Malaysia malah daripada lain-lain jabatan, kementerian dan NGO. Terdapat beberapa jenis ukiran Parang Bajau seperti Parang Kayang, Parang Kayu, Pidah, Pisau dan Pedang.

Melatih tenaga pelapis kemahiran dan pengurusan

Dengan adanya program seperti Latihan Kemahiran Tenaga Kerja (LKTK), Bimbingan Teknikal (BT) dan Orientasi Pengeluaran Produk (OP) yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia, beliau bertanggungjawab bagi memastikan pembuatan Parang Bajau Sabah terus di warisi kepakarannya. Beliau juga tidak jemu untuk terus melatih tenaga muda/pelapis baru dalam pembuatan Parang Bajau.

Kreatif dan inovatif
En. Jamawid mempunyai kreativiti dan juga inovatif dalam pembuatan Parang Bajau. Beliau sentiasa mempunyai idea yang kreatif dalam menghasilkan pelbagai motif ukiran produk Parang Bajau.

Pengembangan dalam pemasaran
Tempahan yang berterusan di peringkat domestik dan antarabangsa membuktikan bahawa Parang Bajau mempunyai pengembangan pasaran yang baik.


PRODUK EKSKLUSIF 

Karya atau reka cipta yang dihasilkan beliau sering dijadikan cenderamata tetamu kehormat luar dan dalam negara. Produk yang dihasilkan pernah dijadikan cenderamata Tuan Yang Terutama (TYT) iaitu Tun Sakaran Dandai dan Tun Ahmad Sahah. Selain itu turut pernah dijadikan hadiah cenderamata untuk Ketua Menteri Sabah YAB.Datuk Seri Musa Aman dan beberapa orang Menteri kabinet Sabah dan persekutuan.

Koleksi Parang beliau turut ada dalam simpanan Menteri KPKK Dato; Seri Utama Dr Rais Yatim samaada yang dibeli sendiri atau yang telah diberi sebagai cenderamata.

Beliau sering membuat barang contoh (prototaip) R&D Kraftangan dan agensi kerajaan negeri.






 


ADIGURU KRAF TENUNAN RUNGUS PUAN RUBANGKI MABOK


Puan Rubangki Binti Mabok berasal dari Kampung Guoman, Kudat. Memiliki Kemahiran Tenunan Asli Rungus sejak kecil melalui warisan orang tuanya. Ketika berusia 12 tahun beliau sudah pandai memproses benang secara tradisional yang diperbuat daripada kapas dan boleh menenun pakaian tradisi suku kaum Rungus iaitu yang dinamakan pakaian Rungus atau tenunan Rungus.
Walaupun menenun merupakan aktiviti sambilan namun masa terluangnya lebih banyak diisi dengan kerja-kerja menenun. Beliau menerima tempahan yang datang dari pelbagai masyarakat sama ada dari kaum Rungus sendiri atau lain-lain keturunan, tempahan individu atau jabatan-jabatan seperti Jabatan Kebudayaan, Pelancongan, Muzium, Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia dan agensi-agensi lain yang berkenaan.

Rumah kediamannya adalah merupakan bengkel tetap, di situ tersedia segala peralatan menenun seperti key tenunan, tempat proses benang dan peralatan lain yang diperlukan. Beliau sentiasa bersama dengan alat tenunannya dan mengumpul produk hasil tenunan dari masa ke semasa.
Bertitik dari minat dan usahanya dalam bidang kraf telah mendapat peghargaan daripada pihak Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia. Pada tahun 1990, telah dianugerahkan Adiguru Kraf Tenunan Rungus. Beliau juga sering mendapat undangan untuk demonstrasi tenunan Rugus dalam sesuatu sambutan peringkat kebangsaan atau peringkat negeri. Walaupun Puan Rubangki tidak boleh menulis dan membaca namun kemahiran dan kesungguhan beliau boleh mengetengahkan kemahiran seni tenun untuk dimanfaatkan kepada generasi kini khususnya dalam sumbangan memartabatkan kebudayaan masyarakat Sabah.

Dilahirkan pada tahun 1941 di Kampung Guamon, Kudat, Sabah. Beliau dibesarkan dalam keluarga petani dan mempelajari kemahiran menenun daripada ibunya sejak remaja lagi. Asal kapas menjadi benang, dari benang ditenun dibuat kain, begitulah bidalan yang dipraktikkan oleh Rubangki dalam usaha meneruskan kegiatan menenun kain Rungus ini. Beliau memintal dan menghasilkan sendiri benang untuk kerja-kerja menenun. Pokok kapas yang hidup subur di sekitar kampung beliau ketika itu menjadi sumber utama untuk mendapatkan benang.

Setelah berkahwin, Rubangki terus melakukan kerja-kerja menenun bagi membantu menambah pendapatan keluarga. Suami beliau banyak membantu mengutip kapas-kapas dan kemudian dibawa pulang untuk diproses dan dipintal menjadi benang. Sebelum warna sintetik diperkenalkan, Puan Rubangki menggunakan bahan semula jadi untuk mewarna benang. Kesungguhan beliau mengusahakan tenun ini menjadi contoh kepada penduduk setempat. Kain tenunan Rungus biasanya dijadikan pakaian yang dilengkapi dengan hiasan lain seperti selendang atau manik-manik. Ia dipakai semasa majlis perayaan, perkahwinan atau upacara-upacara adat yang disambut oleh suku kaum Rungus.

Dalam memastikan seni warisan ini terus berkembang, beliau menurunkan kemahiran menenun kain Rungus ini kepada anak perempuan beliau sendiri dan juga penenun-penenun muda di sekitar Kudat. Bagi menghargai jasa dan sumbangan beliau mengembangkan seni tenunan Rungus, pada tahun 1990 Kraftangan Malaysia telah melantik beliau sebagai Adiguru Kraf Tenunan Rungus.

Ketokohan, Kreativiti, Pengalaman dan Sumbangan Puan Rubangki dalam Kraf Tenunan Asli Sabah (Rungus)


Puan Rubangki dilahirkan dalam keluarga yang mahir menghasilkan Tenunan Rungus. Ibunya merupakan seorang penenun kain tradisi masyarakat Rungus yang terkenal dan telah mendidik beliau sejak kecil lagi dalam bidang kemahiran ini.

Walaupun tidak pernah mendapat pendidikan formal, kreativiti dan kesungguhan beliau dalam mengusahakan Tenunan Rungus telah meletakkan beliau di antara penenun kain tradisi Sabah yang disegani.

Beliau berkemahiran membuat rekaan motif sendiri untuk kain-kain yang ditenun. Setiap motif dan reka corak Puan Rubangki berdasarkan alam semulajadi terutamanya tumbuh-tumbuhan dan binatang.

Proses menghasilkan rekaan bermula apabila beliau duduk menenun. Beliau melakar reka corak dan motif melalui imaginasi yang kemudian digambarkan terus melalui benang-benang yang ditenun.

Keistimewaan tenunan beliau terletak pada aspek kehalusan dan kepelbagaian reka corak. Reka corak ini diwarisi daripada ibunya secara turun temurun dan ia tersimpan dalam pemikiran beliau (tidak dicatat atau dilakar di dalam buku).

Antara motif-motif yang memperlihatkan identiti kain tenunan Puan Rubangki seperti motif kinodut-kodut (motif kena cubit), binugang (burung), inugarang (biawak kecil), kinulit (kulit kayu) linapung (ular sawa) dan mansimong (hantu).

Secara tradisi, untuk menghasilkan sehelai kain rungus, Puan Rubangki perlu menyediakan benang untuk ditenun. Puan Rubangki mengutip kapas yang ditanam dan kemudian dipintal menjadi benang. Benang-benang ini kemudiannya diwarna menggunakan warna semulajadi yang diperolehi dari daun tarum, kulit kayu sepang dan kunyit.

Tenun rungus biasanya dijadikan sebagai pakaian lelaki dan wanita rungus terutama semasa ketika menyambut acara keagamaan, perayaan, dan majlis perkahwinan.


Beliau juga mahir menghasilkan Tenunan Mugah yang terkenal dari suku kaum Irranun di Sabah.

·       Pameran dan demonstrasi sempena Pesta Keamatan di Kota Kinabalu, Sabah.
·       Pameran dan Promosi sempena Fiesta Muzium Sabah
·       Pameran di Universiti Sabah Malaysai.

Beliau turut menyumbang jasa dalam mengekal seni tenunan ini. Beliau memberi tunjuk ajar kepada penduduk setempat dan juga individu yang berminat


Diiktiraf sebagai Adiguru Kraf Tenun Rungus pada tahun 1990 atas sumbangan dan kecemerlangan beliau dalam bidang tenunan Rungus.