Sunday, October 22, 2017

INFO KRAF - ALAT MUZIK SOMPOTAN SABAH




Sompoton adalah sejenis alat muzik yang diperbuat dari sejenis labu dan menggunakan lapan laras buluh sumbiling. Labu yang digunakan ialah labu yang ditanam khas (tidak boleh dimakan) dan untuk tujuan ini labu tersebut (labu tua) dikeringkan dahulu dan kemudian isinya dibuang.

Kelapan lapan laras buluh dikenakan (pasang) pada badan labu tersebut melalui lubang yang ditebuk dan dimeteri dengan sopinut atau lilin lebah (beeswax). Laras buluh tersebut diikat dengan salingkawang dan dasar tiap tiap laras buluh dipasang dengan kepingan ‘polod’ untuk mengeluarkan suara. Salah satu dari laras buluh tersebut tidak berbunyi tetapi ia berfungsi untuk mengseimbangkan kedudukan bentuk alat tersebut.

Untuk memainkan sompoton seseorang pemain perlu meniup muncung labu dengan menutup tiga lubang hujung dengan tiga jari tangan kanan dan tiga lubang kecil pada dasar buluh dengan jari tangan kiri.

Di Sabah alat ini adalah popular dikalangan masyarakat Kadazandusun. Ianya dimainkan secara perseorangan untuk hiburan sendiri atau dalam kumpulan.

Sompoton terdiri daripada lapan keping paip buluh dimasukkan ke dalam labu kering yang dimeteraikan dengan lilin lebah, yang berfungsi sebagai ruang angin.

Tidak seperti seruling buluh, yang merupakan paip lurus, sompoton adalah 'organ mulut' kerana ia mengandungi reed yang bergetar. Yang mengejutkan, juga tidak seperti seruling yang hanya dimainkan oleh udara yang dikeluarkan; sompoton boleh dimainkan oleh kedua-dua penyedutan dan pernafasan.

Di Kota Kinabalu, ibu kota Sabah, di pasar Kraftangan, seseorang mungkin mencari 'sompotons hiasan' dengan hanya dua buluh; tetapi di Pusat Kebudayaan Sabah ada yang mencari fungsinya sepenuhnya / mudah dimainkan dengan pelengkap penuh 7 reeds. Secara tradisinya, paip individu mempunyai nama mereka sendiri, seperti lombohon, monongkol, suruk, baranat, randawi, kalimuduk dan tinangga

No comments:

Post a Comment