Sunday, October 22, 2017

INFO KRAF - ALAT MUZIK TANGUNGGAK SABAH


TAGUNGGAK

Togunggak dikenali sebagai tagunggak di kalangan suku kaum murut, Togunggak di kalangan suku kaum Dusun/Kadazan atau ‘Togunggu” di penampang. Alat muzik Idiofon bambu paluan ini dimainkan bagi mengiring tarian atau perarakan dipesta-pesta keramaian.Tagunggak hampir sama bentuknya menyerupai alat muzik Angklong. Satu set alat-ala muzik ini merangkumi enam (togunggu) hingga tiga puluh (tagunggak) buah, bergantung kepada suku kaum.

Untuk menghasilkan alat ini, bambu yang cukup matang dan bersaiz besar dari jenis poring (gigantochloa levis) dipilih. Seruas bambu dikerat dengan mengekalkan buku pada kedua-dua hujung.Pada bahagian permukaan hadapan satu lubang memanjang berbentuk segi empat tepat ditebuk dari buku pangkal ke buku hujung.

Gua lubang ini berfungsi untuk menambahkan frekuensi bunyi yang dihasilkan dari getaran tali.Bagi etnik Murut Tagunggak merupakan muzik kepahlawanan suku kaum Murut untuk menaikkan semangat perjuangan. Apabila seorang pahlawan suku  kaum Murut kembali dari berjuang dan beroleh kemenangan dengan membawa kepala lawan ia disambut dengan paluan Tangunggak besama gong, tawak dan seluruh penghuni rumah panjang menyambutnya beramai-ramai.


Taggunggak adalah satu set alat muzik tradisional yang diperbuat daripada buluh besar buluh. Ia dipanggil tagunggak (gong buluh) di kalangan Murut, togunggak di kalangan Dusun / Kadazan atau 'togunggu' di Penampang, Sabah, Malaysia. Satu set terdiri daripada enam (togunggu ') hingga tiga puluh (tagunggak), bergantung kepada kumpulan etnik. Muzik itu menyerupai set gong dari kumpulan tertentu, dengan setiap idiophone ditala mengikut bahagian gong yang sepadan yang dimainkannya. Penunggak dimainkan oleh sekumpulan pemuzik untuk menemani tarian atau perarakan pada majlis perayaan kumpulan etnik.

No comments:

Post a Comment