Sunday, October 22, 2017

PERSONALITI KRAF - PUAN EMILY JENEBLE


 



USAHAWAN ANYAMAN HALUS PRODUK BULOH DI BAWA KRAF KAMPUNGKU.

Personaliti Kraf  ini berasal dari Kg Batu Lunguyaan Sook Keningau, iaitu sebuah kampung yang terletaknya sejarah batu sungai yang dinamakan sebagai batu Lunguyan dan sempena nama batu ini la nama Kampung Batu lunguyan kekal hingga sekarang.


Puan Emily Jeneble Ibu kepada 5 Orang anak ini merupakan salah seorang usahawan kraf anyaman Buluh yang aktif di Kampung ini dan merupakan salah seorang penggerak industri kraf Anyaman Buluh di kampung ini, daerah Keningau, negeri Sabah malah di Malaysia. Berketuruna suku Kaum Dusun.

Terlibat aktif sepenuhnya dalam penghasilan produk berasaskan anyaman Buluh dan pernah menyertai program promosi Kraf samada di peringkat dalam negeri hinggalah ke luar negara. Belia juga salah seorang merupakan penggerak kepada perkembangan produk anyaman buluh sehingga dikenali seluruh dunia. Syabas Ibu Muda…

Pada bulan Mac 2017, Kampung Batu Lunguyan telah diiktiraf sebagai pusat pengeluaran produk anyaman Buluh di bawah Kraf Kampungku anjuran Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia. Salah seorang usahawan penggerak program ini ialah Puan Emily yang mana beliau merupakan salah seorang wakil peserta yang terlibat dari mula perancangan, mesyuarat dan sehingga program ini Berjaya di lancarkan.

 
Sehingga kini beliau masih aktif dan sekiranya berminat untuk berjumpa dengan beliau dan menempah produk anyaman buluh Kraf Kampungku KKK Kampung Batu Lunguyan, boleh terus ke kampong tersebut atau menghubungi saya melalui komen di bawah.


Semoga adanya usahawan seperti beliau, industry kraf Malaysia akan terus berkembang. Syabas dan Tahniah


Antara produk Kraf Kampungku yang Dihasilkan oleh Puan Emily dan rakan rakan...

 
Produk Hari Kraf Kebangsaan 20017

No comments:

Post a Comment