Sunday, October 22, 2017

PEMBUATAN GONG KG SUMANGKAP KUDAT SABAH

PEMBUATAN GONG KG SUMANGKAP KUDAT SABAH

PEMBUATAN GONG KG SUMANGKAP KUDAT SABAH
INDUSTRI DESA DI BAWAH PROJEK SATU DAERAH SATU INDUSTRI KRAF (SDSI)



Kg sumangkap Kudat merupakan desa yang terletak di Daerah Kecil Matunggong, Kudat Sabah iaitu kira kira  160km dari Kota Kinabalu Sabah dan 35km dari Bandar Kudat, Sabah.

Majoriti penduduk adalah dari Suku Kaum Rungus dan menjalankan sumber ekonomi menghasilkan produk kraf berasaskan gong, bertani dan lain lain pekerjaan.

Kampung Sumangkap amat terkenal bagi penggemar produk kraf berasaskan Gong, kerana di kampung ini terdapat seramai kira kira 35 orang pengusaha kraf aktif menghasilkan produk gong secara sepenuh masa dan menjadikan industri ini sebagai sumber pendapatan utama.


Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia sebagai peneraju kraf Malaysia telah membantu usahawan di Kampung ini dari segi bantuan peralatan, bahan dan promosi. Manakalah agensi negeri di bawah Kementerian Luar Bandar (KPLB) pula menyediakan prasarana bengkel pengusaha. Selain dua agensi ini terdapat juga bantuan daripada agensi lain seperti Sabah Tourism Board, Pejabat Daerah Kecil Matunggong dan lain lain agensi dan pihak swasta.



Agensi Pelancongan turut merancakkan aktiviti penghasilan kraf di Kampung Sumangkap apabila bas bas pelancong hamper setiap hari datang melawat Kampung ini. Boleh dikatakan Kampung Sumangkap telah menjadi salah satu nadi penggerak aktiviti Pelancongan di Daerah Kudat selain adanya Simpang Mengayau dan lain lain aktiviti pelancongan di Daerah ini.




Terdapat Gong terbesar di Kampung ini yang telah dibina oleh Mendiang Raimond angkap pada tahun 2007. Berukuran kira kira 18 kaki, dibina menggunakan kepingan zink sebanyak 50 unit. Bersesuaian dengan sambutan hari Kemerdekaan yang ke 50 pada tahun tersebut. Walaubagaimanapun Gong ini belum diiktiraf oleh Malaysian dan World Book Of Record sebagai Gog terbesar di Malaysia dan Dunia.


Pemimpin pemimpin negara turut melawat Kg Sumangkap dia nataranya ialah Menteri Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia Datu Seri Mohammed Nazri Aziz dan lain lain lagi.



Lawatan Menteri Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia

No comments:

Post a Comment