Kelapan lapan laras buluh dikenakan (pasang)
pada badan labu tersebut melalui lubang yang ditebuk dan dimeteri dengan
sopinut atau lilin lebah (beeswax). Laras buluh tersebut diikat dengan salingkawang
dan dasar tiap tiap laras buluh dipasang dengan kepingan ‘polod’ untuk
mengeluarkan suara. Salah satu dari laras buluh tersebut tidak berbunyi tetapi
ia berfungsi untuk mengseimbangkan kedudukan bentuk alat tersebut.
Untuk memainkan sompoton seseorang pemain
perlu meniup muncung labu dengan menutup tiga lubang hujung dengan tiga jari
tangan kanan dan tiga lubang kecil pada dasar buluh dengan jari tangan kiri.
Di Sabah alat ini adalah popular dikalangan
masyarakat Kadazandusun. Ianya dimainkan secara perseorangan untuk hiburan
sendiri atau dalam kumpulan.
Sompoton terdiri daripada lapan keping paip
buluh dimasukkan ke dalam labu kering yang dimeteraikan dengan lilin lebah,
yang berfungsi sebagai ruang angin.
Tidak seperti seruling buluh, yang merupakan
paip lurus, sompoton adalah 'organ mulut' kerana ia mengandungi reed yang
bergetar. Yang mengejutkan, juga tidak seperti seruling yang hanya dimainkan
oleh udara yang dikeluarkan; sompoton boleh dimainkan oleh kedua-dua penyedutan
dan pernafasan.
Di Kota Kinabalu, ibu kota Sabah, di pasar Kraftangan,
seseorang mungkin mencari 'sompotons hiasan' dengan hanya dua buluh; tetapi di
Pusat Kebudayaan Sabah ada yang mencari fungsinya sepenuhnya / mudah dimainkan
dengan pelengkap penuh 7 reeds. Secara tradisinya, paip individu mempunyai nama
mereka sendiri, seperti lombohon, monongkol, suruk, baranat, randawi, kalimuduk
dan tinangga
No comments:
Post a Comment