PENDEKATAN
DAN STRATEGI MENINGKATKAN JUALAN PRODUK KRAF MALAYSIA
Pada pandangan anda apakah pendekatan
strategi dan pelan tindakan baru selain daripada yang dilaksanakan perlu dibuat
bagi meningkatkan jualan kraf tempatan di peringkat dalam dan luar Negara.
JAWAPAN
Jualan produk Kraftangan di Malaysia
mengalami peningkatan setiap tahun
dan mencapai sasaran yang telah
ditetapkan. Peningkatan nilai jualan setiap tahun adalah disebabkan usaha
berterusan Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia melalui program Promosi yang
diadakan di dalam dan luar negara. Program promosi yang diadakan saban tahun
adalah bertujuan untuk meningkatkan nilai jumlah jualan produk kraf dan
seterusnya meningkatkan pendapatan usahawan kraf di Malaysia.
Usaha melaksanakan program promosi telah
berjaya meningkatkan jualan kraf dari tahun ke tahun. Namun demikian kaedah,
strategi dan tindakan baru selain yang telah dilaksanakan melalui program
promosi sedia ada perlu dibuat bagi memastikan jumlah jualan kraf tempatan
terus meningkat. Berikut adalah beberapa pendekatan dan cadangan yang amat
perlu bagi tujuan tersebut :
1. Meningkatkan kesedaran dan penggunaan
media sosial media kepada usahawan sebagai kaedah baru memasar dan menjual
produk kraf.
2. Mewujudkan lebih banyak kedai kraf .
3. Pembelian produk usahawan kraf terus oleh
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia
4. Perluaskan peranan kedai anak syarikat
kraftangan di setiap negeri.
5. Belajar kaedah yang digunakan jiran untuk
meningkatkan jualan produk.
6. Memperkasakan Peniaga kraf.
7. Meningkatkan jualan produk usahawan kraf
Sabah dan Sarawak melalui penambahan aktiviti dan program Promosi dikedua dua
negeri.
8. Kerjasama dengan agensi kerajaan
Persekutuan dan negeri, dan persatuan bukan kerajaan yang terdapat di negeri –
negeri dalam Malaysia melalui program Malaysia’s National Blue Ocean Strategy (NBOS)
“ .
1. MENINGKATKAN KESEDARAN DAN PENGGUNAAN
SOSIAL MEDIA KEPADA USAHAWAN KRAF SEBAGAI KAEDAH BARU MEMASARKAN PRODUK.
Pemasaran melalui Media Sosial merupakan
salah satu cara pemasaran yang amat berkesan jika diaplikasikan dengan cara
yang betul. Kaedah dan cara baru memasar dan menjual produk yang paling efisyen
dan berjaya. Media sosial seperti facebook, Twitter, Instagram, Linkedin,
Foursquare, YouTube dan sebagainya adalah cara promosi perniagaan yang popular
dan mudah kerana boleh dilakukan di rumah atau dimana-mana sahaja. Kaedah
pengiklanan melalui laman sosial mudah dilaksanakan dan kaedah yang percuma dan
berkesan. Perkenalkan produk perniagaan dengan menghantar gambar produk
perniagaan serta kebaikkan penggunaan produk perniagaan untuk keyakinan rakan
laman sosial dengan menyertakan website, blog atau nombor telefon perniagaan.
Kaedah promosi melalui media soaial mempunyai banyak kebaikkan untuk membina
kenalan baru atau hubungan perniagaan yang baik dan ikhlas sambil pertukaran
peluang perniagaan.
Empat media sosial yang popular masa kini
untuk mempromosikan produk perniagaan ialah
a. Promosi Produk Di Facebook. Facebook adalah media sosial yang paling
popular masa kini untuk pengiklanan produk perniagaan yang boleh dilaksanakan
secara percuma atau berbayar
b. Promosi produk di Instagram. Instalgram
adalah platform pengiklanan perniagaan
popular kini selepas Facebook. Buat atau create akaun instalgram untuk
upload gambar produk perniagaan serta butiran perniagaan sambil membina
followers. Followers yang ramai amat penting untuk meningkatkan keberangkalian
keberkesanan dalam promosi perniagaan.
c. Promosi Produk melalui Youtube.Youtube
adalah media soaial yang menggunakan video atau video bergambar. Pembinaan
Youtube membolehkan kita mempromosikan produk perniagaan dengan menyelitkan
barangan perniagaan dalam sesuatu video youtube
d. Promosi Produk Perniagaan Menerusi Website
atau Blog Pemasaran produk perniagaan memerusi website atau blog adalah bisnes
online paling menarik, berkesan dan berkekalan. Laman web atau blog adalah
seperti kedai jualan online 24 jam yang memaparkan gambar produk, maklumat
produk, borang tempahan, testimoni, cara hubungi dan sebagainya. Blog boleh di
bina secara percuma tanpa had dengan hanya memiliki akaun gmail. Blog percuma
terbaik adalah blog wordpress atau blogspot. Website atau laman web perniagaan
adalah promosi perniagaan berbayar iaitu perlu sedikit perbelanjaan sewa tapak
server dan domain.
Memasarkan sesuatu produk atau perkhidmatan
dengan cepat, mudah dan menjimatkan kos menjadi faktor pendorong kepada
penggunaan media sosial. Usahawan pada kebiasaanya memasarkan produk pada masa
tertentu iaitu semasa aktiviti promosi kraf. Bagi usahawan yang menggunakan
media sosial, memasarkan produk tidak tertakluk pada masa tertentu sahaja.
Usahawan boleh memasarkannya pada bila-bila masa. Kos yang diperlukan adalah
kecil iaitu talian internet, komputer ataupun telefon pintar. Usahawan kraf di
Malaysia sebenarnya telah ramai menggunakan media sosial ini untuk
memperkenalkan produk mereka, memasar dan menjual kepada pelanggan. Dari
pemerhatian dan sedikit pencarian yang saya buat sendiri, terdapat kira kira
tidak kurang dari 300 orang usahawan kraf Senjata (Parang dan pisau), Aksesori
Mutiara, Batik dan songket menggunakan
facebook untuk memasarkan produk mereka. Ini belum lagi termasuk bidang kraf
lain.
Berapa orang daripada usahawan ini juga
memberi maklum balas bahawa kaedah jualan produk secara online amat baik dan
memberi pulangan yang agak memberangsangkan. Pengusaha Parang iaitu Encik
Jamawid hj Soh, Encik Said Sahem dan tuan Hai Majad Abd Halim memaklumkan
bahawa jumlah jualan produk melalui kaedah ini boleh mencapai nilai RM1000
hingga RM4000 sebulan dan secara berterusan. Sambutan yang diterima amat
menggalakan dan tempahan diterima secara berterusan dari dalam negeri Sabah
mahupun dari Semenanjung Malaysia.
Sehubungan itu saya mencadangkan agar Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia di
bawah Bahagian Pembangunan Industri
memberi tumpuan terhadap kaedah dan cara pemasaran produk menggunakan
media sosial ini. Kursus usahawan kraf membuat akaun media sosial dan cara
pengendalian perlu dibuat dan
diperluaskan penggunaan pada semua usahawan kraf seluruh Malaysia. Kaedah perniagaan cara ini amat mudah dan senang diurus
selain menyertai program promosi yang dianjurkan. Perniagaan cara alaf baru ini
hanya perlu dilakukan dirumah dan dimana mana sahaja yang penting akses untuk
capaian sosail media tersebut ada. Usahawan kraf yang tidak dapat menyertai
program promosi paling baik menggunakan kaedah perniagaan online ini dan ini
salah satu peluang terbuka untuk mereka memperkenalkan produk yang dihasilkan
pada orang ramai.
Saya juga mencadangkan agar usahawan yang
sedia ada menggunakan media sosial ini dikenalpasti berapa ramai dan seterusnya
didaftarkan oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia. Maklumat nilai jualan
melalui kaedah perniagaan online ini dan jumlah usahawan terlibat akan dapat
digunakan untuk analisa dan dapat menghasilkan suatu keputusan yang terbaik
untuk meningkatkan nilai jualan produk usahawan pada masa akan datang.
2. MEWUJUDKAN LEBIH BANYAK KEDAI KRAF
Setiap tahun Kraftangan Malaysia
membelanjakan jutaan ringgit untuk mengadakan program Promosi jualan secara
jangka pendek iaitu promosi kraf bertema, Promosi Kraf Malaysia di Pusat Beli
Belah, Pameran Perdagangan Di Luar Negara, Promosi Pengguna Luar Negara,
Pameran Perdagangan Dalam Negara dan Promosi Kraf di Peringkat cawangan
Negeri. Program Promosi yang diadakan
ini amat baik dan telah menyumbang meningkatkan nilai jualan kraf setiap tahun.
Walau bagaimanapun tempoh promosi jualan yang agak singkat akibat kekangan
peruntukan menghalang nilai jualan untuk terus bertambah.
Sehubungan itu saya mencadangkan agar promosi
jualan secara jangka panjang atau berterusan perlu diadakan iaitu dengan
mewujudkan pusat jualan kekal dengan konsep kedai kraf terbuka. Kita sedar
bahawa Kraftangan Malaysia telah mempunyai dua anak syarikat iaitu syarikat
Karyaneka Sdn Bhd dan Kraf Holding. Namun demikian keupayaan dan peranan kedua
dua anak syarikat agak terhad dan hanya terdapat di lokasi lokasi tertentu
sahaja. Kedai kraf kekal ini saya
rasakan amat perlu dibina dan akan membolehkan usahawan kraf menjalankan
perniagaan secara berterusan dan secara sepenuh masa. Contoh kedai kraf yang
terdekat yang terdapat di negeri Sabah adalah gerai Kraf Pekan Nabalu, Kota
Belud Sabah yang ditelah dibina oleh
Kerajaan negeri Sabah. Walaupun gerai
ini tidak menjual sepenuhnya produk kraf tempatan tetapi yang saya hendak tunjukkan
disini adalah konsep cadangan kedai yang dimaksudkan. Konsep kedai ini adalah
terbuka dan boleh menempatkan ramai usahawan kraf dalam satu satu masa.
Terdapat kira kira 100 orang usahawan kraf
menjual produk kraf di Pekan Nabalu. Produk yang dihasilkan 40% adalah produk
tempatan manakalah 60% adalah produk negara jiran. Purata jualan setiap
usahawan yang menjual disini adalah sebanyak RM500.00 hingga RM5,000 setiap
bulan. Jualan keseluruhan produk sebulan
adalah sebanyak RM250,000.00 iaitu purata RM2500 sebulan bagi setiap usahawan.
Setahun nilai jualan adalah sebanyak RM3 juta.
RM3 juta diperolehi untuk satu kawasan
sahaja. Malaysia ada 14 negeri termasuk Wilayah Persekutuan. Sekiranya empat
belas (14) gerai dibina mengikut jumlah negeri yang
boleh menempatkan 100 orang setiap , nilai jualan keseluruhan setahun sekiranya
nilai jualan satu negeri adalah sebanyak RM3
adalah sebanyak RM42 juta. Sekiranya setiap negeri ada dua (2) atau tiga
(3) barisan kedai kraf sebegini. nilai jualan boleh mencapai ratusan juta .
Contoh kedai Kraf Pekan Nabalu,Jalan Ranau,
Sabah.
Ciri Kedai kraf yang dicadangkan :-
a. Bersifat mesra dan terbuka tidak perlu
dipasang alat penghawa dingin. Cukup sekadar kipas syiling.
b. Boleh menempatkan ramai usahawan kraf dan
dapat menjalankan perniagaan secara berterusan
c. Usahawan dikenakan yuran bulanan dengan
kadar yang munasabah dan murah. Pulangan pendapatan kepada Kraftangan Malaysia
secara berterusan dan tetap.
Contoh kedai Kraf Akha Mountain
di Chiang Rai Thailand
Cadangan ini mungkin nampak agak sukar
dilaksanakan disebabkan sukar untuk
mendapatkan tanah yang berhampiran jalan utama. Namun demikian kita kena maklum bahawa
Kraftangan Malaysia mempunyai tanah sendiri yang belum dibangunkan contohnya di
Sabah kita ada Tanah seluar 3 Hektar di daerah Tambunan Sabah yang dilalui oleh
jalan utama Kota Kinabalu ke Tambunan dan keningau. Selain itu mungkin
Kraftangan Malaysia juga mempunyai tanah di negeri lain yang tidak dibangunkan
lagi.Tanah tanah ini boleh dibangunkan untuk tujuan ini.
Kos pembinaan mungkin agak tinggi tetapi
pembinaan hanya sekali dan pulangan pendapatan adalah secara berterusan.
Pendapatan usahawan akan tetap dan meningkat. Sewaan tapak kedai pada
usahawan pula memberikan pulangan
pendapatan pada Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia sekurang kurangnya
tidak kurang dari RM300 ribu setiap tahun sekiranya sewaan dikenakan sebanyak RM250 sebulan untuk
100 lot kedai jualan. Sekiranya ada 14 kedai seumpama ini seluruh Negara,
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia menjana pulangan pendapatan sebanyak
RM4.2 juta hasil bayaran yuran daripada usahawan kraf.
3.
PEMBELIAN PRODUK USAHAWAN KRAF TERUS OLEH PERBADANAN KEMAJUAN KRAFTANGAN
MALAYSIA
Saya amat tertarik dengan kaedah yang
dilaksanakan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dalam
membangunkan usahawan Pertanian, penternakan dan perikanan di bawah kendalian
mereka. Pihak FAMA telah berjaya membimbing dan membangunkan ramai usahawan
berjaya dengan pelbagai kaedah dan cara yang rasanya boleh diguna pakai oleh
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia. Salah satu cara yang saya rasa boleh
diguna pakai semula adalah konsep pembelian produk terus dari usahawan,
menggumpul dan memasarkannya.
Sebagai contoh FAMA, selain membantu
menyediakan ruang untuk pasaran produk usahawan di bawah mereka melalui konsep
pasar tani, FAMA juga bertindak membeli produk yang dihasilkan dan memasarkan
produk tersebut sendiri. Apa yang kita boleh pelajari disini ialah Kraftangan
Malaysia masih boleh membantu usahawan kraf menjalankan jualan dan pasarkan
produk mereka melalui program promosi yang diadakan dan pada masa yang
sama membeli terus produk usahawan kraf
yang berada di kampung kampung dan memasarkan produk tersebut secara terus
tanpa mengganggu perniagaan sedia ada antara usahawan yang terlibat dengan
aktiviti promosi.
FAMA
juga mewujudkan Pusat Pengumpulan (CC) dan Pusat Pengedaran (DC) yang
dijadikan sebagai pusat mengumpul produk bagi mengatasi masalah kekurangan
produk dalam pasaran. FAMA juga mewujudkan pusat-pusat pengedaran di kawasan
bandar utama yang berhampiran dengan kompleks pasar borong sedia ada. Pusat
Pengedaran (DC) berperanan sebagai pusat penerimaan, tambah nilai dan
seterusnya mengedarklan hasil-hasil keluaran pertanian ke rangkaian pasaraya
dan institusi. Pusat pengedaran mempunyai kemudahan dan peralatan untuk urusan
pembungkusan semula, penyimpanana, pemeraman dan khidmat logistik penghantaran.
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia
melalui Program “Strategy Business unit” pada tahun 90-an menjalankan aktiviti
membeli terus produk daripada usahawan kraf dan memasarkan sendiri produk
tersebut kepada pembeli melalui Syariiat Pemasaran Karyaneka. Walau
bagaimanapun program ini telah diberhentikan. Sekarang, apa yang saya
perhatikan kaedah pembelian, pengumpulan dan pengedaran untuk jualan terus
produk kraf perlu dilakukan untuk tujuan membantu usahawan kraf interprise
mikro meningkatkan nilai jualan produk mereka.
Usahawan Enterprise Mikro menjalankan
perusahan secara kecil kecilan dan selalunya tidak menyertai aktiviti promosi
dan jualan yang dianjurkan Kraftangan Malaysia. Aktiviti promosi yang
dijalankan oleh Kraftangan Malaysia akan disertai oleh usahawan kraf yang sama setiap kali aktiviti diadakan.
Maksudnya disini adalah usahawan Enterprise Mikro yang menjalankan perusahan
secara kecil kecilan hanya mengharap tempahan dan belian terus daripada pembeli
yang datang ke tempat mereka. Sekiranya Kraftangan Malaysia menghidupkan semula
aktiviti pembelian produk terus dari usahawan, aktiviti pengeluaran dan nilai
jualan produk akan meningkat.
4. PERLUASKAN PERANAN KEDAI ANAK SYARIKAT
KRAFTANGAN DI SETIAP NEGERI.
Cadangan untuk menghidupkan semula aktiviti
pembelian produk kraf usahawan terus oleh Kraftangan Malaysia tidak akan
berhasil dan berjaya sekiranya tidak ada outlet dan pusat pemasaran produk yang
telah dibeli daripada usahawan Enterprise Mikro tadi. Sehubungan itu disarankan agar peranan anak
Syarikat Kraftangan Malaysia iaitu Karyaneka dan Kraf Holding di perluas ke
setiap negeri di Malaysia. Wujudkan
cawangan jualan produk setiap negeri iaitu menjual produk yang telah dibeli
dari usahawan kraf.
Sebelum ini kedai kraf anak syarikat Kraftangan Malaysia banyak
diwujudkan di lokasi yang mempunyai sewa yang agak mahal dan lokasi tumpuan
untuk pengunjung berstatus tinggi. Namun demikian persepsi ini perlu diubah
dengan mewujudkan ruang perniagaan anak Syarikat ini di kawasan yang mudah
dikunjungi orang ramai termasuk pelancong dalam dan luar negeri. Kedai yang dicadangkan :-
a. Wujudkan kedai kraf di pejabat cawangan
negeri yang belum ada cawangan Kedai Anak Syarikat Perbadanan Kemajuan
Kraftangan Malaysia.
Setiap negeri mempunyai pejabat cawangan dan
mempunyai ruang kosong yang boleh diisi
dan dijadikan sebagai kedai kraf Anak Syarikat Kraftangan. Contohnya cawangan
Sabah sendiri mempunyai dua pejabat iaitu di Kota Kinabalu dan di Kota Belud.
Kedua dua lokasi ini mempunyai ruang kosong yang boleh dijadikan kedai kraf
Syarikat Karyaneka. Manakalah dari segi sumber tenaga kerja pula, angota kerja
Kraftangan Malaysia di bawah unit Promosi dan pemuliharaan kraf di setiap
cawangan boleh memainkan peranan sebagai penjual dan membantu menjaga
perjalanan kedai kraf yang diwujudkan kelak. Alasanya mudah, anggota kerja
kedua dua unit akan hanya sibuk atau mempunyai banyak tugasan apabila ada diadakan
aktiviti Promosi dan aktiviti pendidikan kraf. Sekiranya tiada aktiviti anggota
kerja kedua dua unit hanya menjalankan kerja kerja biasa di pejabat.
b. Konsep sewa bangunan kedai yang mempunyai
ramai pengunjung
Contoh paling dekat di Sabah adalah kedai
Kraf “KADAIKU” milik Seri Pelancungan iaitu anak syarikat Sabah Tourism Board
yang diwujudkan di deretan kedai di Sinsuran Badaraya Kota Kinabalu.
Kedai ini diwujudkan di kawasan deretan kedai
dan dari segi sambutan pengunjung amat menggalakan. Hanya menjual produk kraf
tempatan negeri Sabah. Daripada maklumat yang diberikan kepada saya, purata
pendapatan kasar setiap bulan boleh mencecah angka puluhan ribu ringgit dan
boleh menampung bayaran lima (5) orang pekerja selain memperolehi keuntungan
bersih yang amat menggalakan.
5. BELAJAR KAEDAH YANG DIGUNAKAN JIRAN UNTUK
MENINGKATKAN JUALAN PRODUK KRAF
Kita sering menoleh kepada Indonesia apabila
berhasrat untuk mengisi ruang tamu di rumah kita dengan perabot berasaskan
kayu. Manakala Thailand pula menjadi pilihan apabila kita teringin memperagakan
pakaian yang bertenun indah. Nama beberapa negara di Eropah turut disebut-sebut
apabila kita teringat untuk menghias rumah dengan hiasan bunga kristal. Kita seolah-olah enggan berpaling kepada
hasil kraf tempatan yang mutu dan corak rekaannya jika pun tidak jauh lebih
baik tetapi mampu menandingi produk-produk luar negara.
Di manakah silapnya apabila rakyat negara ini
memilih hasil kraf negara lain sedangkan Malaysia kaya dengan produk kraf yang
mempunyai pelbagai kelebihan dan keistimewaannya sendiri.
Yang Berhormat Datuk Seri Mohammed Nazri Bin
Abd Aziz sendiri pada sidang media yang
dipaparkan di Utusan Malaysia pada 2 Mac 2004, mengakui industri kraf tempatan
berhadapan dengan cabaran paling getir untuk memastikan kewujudannya diiktiraf
sama ada di peringkat domestik mahupun antarabangsa. Beliau berkata, cabaran
utama yang perlu ditangani ialah memastikan usaha mempromosi kraf tempatan
dilakukan secara berterusan dan menjangkau kumpulan sasar termasuk pelancong.
Katanya, promosi tanpa henti melibatkan perbelanjaan yang tinggi dan kerjasama
pelbagai pihak supaya produk-produk yang diperkenalkan setanding dengan produk
kraf luar negara. Menurutnya, industri kraf memerlukan inovasi atau idea baru
dalam semua aspek untuk menghasilkan produk serta perkhidmatan yang berkualiti.
Perubahan tersebut boleh berlaku dalam pelbagai bentuk seperti pengenalan
teknologi baru, perubahan proses pembuatan yang boleh menjimatkan tenaga, masa
dan kos serta strategi pemasaran yang mantap bagi meningkatkan kualiti
penghasilan produk kraf dan seterusnya memasarkannya dalam pasaran terbuka.
Di persada antarabangsa kraf tangan Malaysia
telah meneroka pasaran di Asia Barat, Eropah, Jepun dan Hong Kong. Namun nilai
jualan dan tempahan produk kita di peringkat antarabangsa masih kurang
memberangsangkan. Sehubungan itu kajian demi kajian dibuat dan dilaksanakan dan
penyertaan diperingkat antarabangsa masih dilaksanakan sehingga kini.
Pencapaian dan peningkatan jelas menunjukkan ada pencapaian yang agak baik walaupun sedikit. Kita mahukan lebih dari apa yang kita
perolehi sekarang. Caranya adalah kita belajar daripada negara yang telah
berjaya ini apakah resepi kejayaan mereka mengangkat produk kraf negara mereka
meninggalkan Malaysia jauh ke belakang.
Dalam kes ini saya mengambil contoh negara
Indonesia. Mengikut bacaan dan penelitian yang saya buat mendapati terdapat
emapt (4) jenis produk Kraftangan dengan berlainan bahan yang amat terkenal di
Indonesia dan telah menembusi pasaran antarabangsa sebagai salah satu sumber
ekonomi yang memberi nilai pulangan kepada negara ini.
i. Produk perabot ukiran kayu
ii. Kain Batik
iii. Anyaman Bambu & Rotan
iv. Batu dan Logam
Produk Indonesia ini amat laris adalah
disebabkan harga produk yang dihasilkan amat murah dan kualiti yang agak baik
terutama dalam bidang ukiran kayu. Kita
mungkin tidak mampu menandingi harga produk yang dihasilkan disebabkan kos upah
adalah murah berbanding di negara kita. tetapi isunya disini dan yang paling
menarik perhatian bagaimana negara Indonesia tonjolkan produk mereka ini
terkenal di mata dunia?.Harga produk yang murah bukan penentu semata mata
tetapi adalah disebabkan usaha berterusan Indonesia memperkenalkan produk
mereka di mata dunia. Salah satu usaha yang digunakan seperti dalam artikel
online “Merdeka.com” Indonesia pada 21 April 2016 adalah dengan membawa pembeli dari luar negara ke
Indonesia. Beberapa cara lain juga
diberikan antaranya ialah :
i. Kepekaan terhadap keinginan atau
permintaan pasaran luar
ii. Jangan bangga mengatakan produk kita
terbaik tetapi hendaklah melihat kepada permintaan pembeli
iii. pelaku industri kraftangan harus
menguasai tiga hal, iaitu kualiti produk, harga produk dan waktu penghantaran
produk.
Di Malaysia, apakah produk yang kita boleh
tonjolkan di peringkat antarabangsa?. Indonesia telah berjaya menembusi pasaran
antarabangsa dengan lima (4) jenis produk dengan bahan yang berlainan. Kita
cari formula ini dengan memperkenalkan satu (1) produk dahulu yang kita boleh
ketengahkan. Sekiranya berjaya kita tambah lagi dengan produk kraf yang lain
dan begitulah seterusnya sehingga kita benar benar berjaya sebagaimana negara
yang sudah berjaya. Sehubungan itu saya mencadangkan agar kajian oleh Bahagian
Pembangunan Industri kraf melalui unit Promosi antarabangsa perlu dibuat secara
berterusan mencari ilmu dan belajar daripada negara yang telah berjaya ini
usaha usaha untuk terus meningkatkan aktiviti
mempromosikan produk Malaysia di luar negara.
6. MEMPERKASAKAN USAHAWAN PENIAGA KRAF
(TRADERS)
Pengusaha atau pembuat kraf terutama di bawah
kategori Enterprise Mikro selalunya akan kekal sebagai pengusaha dan
menghasilkan produk. Aktiviti jualan produk banyak tertumpu di kawasan bengkel
pengeluaran dan tidak akan bergerak jauh keluar kawasan dimana mereka
menghasilkan produk. Analisa yang saya buat terhadap pengusaha Enterprise Mikro
di negeri Sabah menunjukkan situasi ini tepat. Saya mengambil analisa dan
contoh nilai jualan usahawan kraf Sabah di bawah program Enterprise Mikro.
Purata pendapatan usahawan kraf di bawah kategori Enterprise Mikro akan kekal
dari bulan Januari hingga Disember pada tahun yang berkenaan. Contoh di Sabah
purata nilai jualan produk hasil rimba usahawan dalam kategori ini pada tahun
2014 dan tahun 2015 adalah dalam RM 1500 hingga RM2,000 sebulan. Tidak berlaku peningkatan hampir
pada semua usahawan.
Walau bagaimanapun bagi pengusaha kraf yang
mengusahakan pembuatan produk dan juga menjual produk mereka melalui aktiviti
promosi atau sebagainya nilai pendapatan berubah dari masa kesemasa. Sehubungan itu saya mencadangkan agar
usahawan yang aktif menyertai program promosi dan jualan yang danjurkan
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia atau mana mana agensi ini perlu dibantu
untuk menjadi lebih perkasa dan boleh membantu pengusaha kraf lain. Maksudnya
disini ialah usahawan dalam kategori ini perlu dibantu dalam apa cara sekalipun
untuk lebih maju kehadapan dan seterusnya apabila dia telah berjaya, tempias
kejayaan pasti akan dikongsi dengan pengusaha kraf lain terutama pengusaha
dalam kategori Enterprise Mikro. Caranya adalah dengan menjadi pengusaha yang
berkeupayaan menjual produk dalam kuantiti yang banyak dan seterusnya
memperolehi produk dengan belian daripada usahawan kategori Enterprise Mikro
tadi.
Dari apa yang saya perhatikan, pelbagai usaha
telah dibuat dan aktiviti untuk membantu usahawan kraf tapi keupayaan usahawan
yang dibantu masih ditahap lama. Walaupun ada yang berjaya tetapi kuantitinya
amat kurang. Pelbagai bantuan diberi seperti orientasi pengeluaran produk,
bantuan prasarana bangunan dan mesin, rekaan produk dan pelbagai lagi tetapi
apa yang kita capai kita boleh lihat sendiri.Nilai jualan masih kekal tahap
lama seperti tahun tahun sebelum ini.
Sehubungan itu saya mencadangkan agar fokus
bantuan di tambah dengan memasukan pembangunan usahawan kraf di bawah kategori
peniaga kraf. Usahawan dalam kategori ini sahaja yang boleh dan berkeupayaan
bergerak jauh untuk membangunkan nilai jualan produk kraf kerana mentaliti dan
pemikiran mereka memang telah ditetapkan untuk berniaga dan meningkatkan
pendapatan. Semakin jauh mereka bergerak dan semakin meningkatnya perniagaan
maka akan meningkatlah permintaan produk kraf untuk diniagakan. Putaran
permintaan kraf akan beroperasi iaitu pengusaha enterprise mikro atau usahawan
kraf luar bandar dan kecil kecilan akan terus mendapat manfaat tempahan
berterusan dan usahawan perniaga pula akan terus mendapat hasil produk secara
berterusan dan perniagaan produk kraf akan semakin rancak dalam pasaran.
7. MENINGKATKAN JUALAN PRODUK USAHAWAN KRAF
SABAH DAN SARAWAK MELALUI PENAMBAHAN AKTIVITI DAN PROGRAM PROMOSI DI KEDUA DUA
NEGERI.
Seperti kita sedia maklum, usahawan kraf
kedua dua negeri iaitu Sabah dan Sarawak adalah sangat ramai tetapi nilai
jualan kraf adalah antara yang terendah di Malaysia. Berbanding pengusaha kraf
di Semenanjung nilai jualan agak memberangsangkan. Dengan purata jumlah
usahawan yang paling ramai sepatutnya kedua dua negeri adalah penyumbang utama
nilai jualan keseluruhan negara.
Sepanjang tahun Perbadanan Kemajuan
mengadakan banyak program Promosi di peringkat negeri di Seluruh Malaysia
termasuk di Sabah dan Sarawak. Namun keupayaan usahawan kedua dua negeri untuk
menyertai semua program promosi yang dianjurkan dalam negara amat terhad
disebabkan jarak dan lokasi terutama program promosi di Semenanjung Malaysia.
Usahawan kraf di Semenanjung Malaysia boleh bergerak dengan mudah hanya dengan
menaiki kenderaan darat untuk bergerak dan menyertai semua program promosi yang
diadakan samaada di peringkat nasional atau cawangan negeri. Usahawan kraf Sabah dan Sarawak pula
penyertaan mereka dalam aktiviti promosi kraf hanya dalam negeri sahaja. Faktor
ini adalah salah satu sebab kenapa jualan produk usahawan kedua dua negeri agak
rendah dan agak sukar untuk bertambah.
Sehubungan itu saya mencadangkan sekiranya
ada peruntukan pada masa akan datang, aktiviti promosi kraf kedua dua negeri
ini amat perlu ditambah dan diperluaskan. Ini cara dan peluang yang boleh
digunakan oleh usahawan kraf kedua dua negeri memasar, menjual dan
memperkenalkan produk mereka. Bertambahnya aktiviti promosi maka akan
bertambahla nilai jualan produk kraf usahawan kedua dua negeri.
8. KERJASAMA DENGAN AGENSI KERAJAAN
PERSEKUTUAN DAN NEGERI, DAN PERSATUAN BUKAN KERAJAAN (NGO) YANG TERDAPAT DI
NEGERI – NEGERI DALAM MALAYSIA MELALUI PROGRAM “ MALAYSIA’S NATIONAL BLUE OCEAN
STRATEGY (NBOS).
Penstrukturan semula perbelanjaan kerajaan
menyebabkan banyak program yang dirancang tidak dapat dilaksanakan. Walau
bagaimanapun isu ini tidak sepatutnya menjadi penghalang kepada pelaksanaan
aktiviti yang boleh memberi pulangan pendapatan kepada usahawan kraf. Kerjasama NBOS merupakan salah satu kaedah
yang boleh dipraktik dan diguna pakai pada masa sekarang.Perkongsian
perbelanjaan atau kepakaran dan kemahiran antara agensi negeri dan persekutuan
dan pihak NGO adalah cara yang terbaik.
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia di
peringkat Ibu Pejabat dan negeri sudah melaksanakan kerjasama seumpama ini.
Perkara ini jelas apabila banyak aktiviti Promosi jualan kraf dapat diadakan di
seluruh negeri walaupun tanpa ada peruntukan yang diberikan. Sehubungan itu
saya mencadangkan agar aktiviti NBOS ini diperkasa dan diperluaskan dengan
kerjasama yang lebih erat dan akrab dengan agensi yang boleh memberi kerjasama
dan memberi pulangan pendapatan kepada usahawan kraf seluruh negara.
Lembaga Pemasaran Pertanian Pesekutuan (FAMA)
sebagai contoh yang menyediakan banyak kemudahan kepada usahawan di bawah
bimbingan mereka untuk menjalankan perniagaan secara beterusan seperti berikut
:
i. Penyediaan ruang jualan seperti Pasar
Tani. Pasar tani pula dipecahkan kepada beberapa jenis lagi iaitu Pasar Tani,
Pasar Tani Borong, Pasar Tani Mega, Karavan Tani, Pasar Tani Kekal dan
Pasar Tani Desaraya.
ii. Program Keusahawan gerai buah buahan
iii. Program keusahawan Agrobazar
iv. Pasar Komuniti dan Kravaan
v. Gerai di Pusat Tranformasi Luar Bandar
Program yang sama dan hampir serupa diberikan
oleh agensi kerajaan Persekutuan yang lain seperti Malis Amanah Rakyat (MARA),
Kementerian Luar Bandar dan Wilayah dan beberapa agensi kerajaan yang lain.
Diperingkat negeri pula terdapat agensi kerajaan atau NGO yang turut berperanan
menyediakan ruang jualan seumpama ini kepada usahawan mereka.
Cadangan saya disini adalah, Perbadanan
Kemajuan Kraftangan Malaysia Ibu Pejabat perlu menjadi pelopor untuk
bekerjasama dengan agensi ini supaya usahawan
kraf di seluruh negara dapat menyertai program jualan sepanjang tahun. Banyak
ruang perniagaan disediakan oleh kerajaan melalui agensi yang berkenaan tetapi
tiada peluang untuk usahawan kraf menyertainya. Melalui kerjasama yang diadakan
oleh Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia dengan agensi berkenaan samada
secara “Memorandum of understanding ” atau MOU, usahawan kraf akan sentiasa
mendapat peluang menjalankan perniagaan.
Kesimpulannya, usaha berterusan amat perlu
untuk terus meningkatkan nilai jualan produk kraf Malaysia. Meningkatnya nilai
jualan kraf bermakna meningkatlah hasil pendapatan usahawan kraf. Kita berharap industri kraf akan terus
berkembang seiring dengan perkembangan industri lain yang ada dalam negara dan
tugas kita adalah berusaha untuk memastikan Kraftangan Malaysia masih relevan
pada masa akan datang dan matlamat membangunkan usahawan kraf
No comments:
Post a Comment