Sunday, February 4, 2018

IKAN TENGGIRI MASAK ASAM

IKAN
Ikan ialah makanan untuk banyak spesies. Ia merupakan salah satu sumber protein manusia yang penting pada sepanjang sejarah tercatat.

Perkataan "ikan" dalam bahasa Melayu merujuk kepada kedua-dua haiwan dan makanan yang disediakan daripadanya. Meskipun demikian, terdapat juga perkataan yang berbeza dalam sesetengah bahasa untuk membezakan antara haiwan ikan dan makanan yang disediakan daripadanya. Bahasa seperti bahasa Sepanyol membezakannya (pez lawan pescado) manakala bahasa yang lain seperti bahasa Inggeris dan bahasa Perancis tidak berbuat demikian, dan hanya mempunyai satu perkataan tunggal untuk kedua-dua ikan yang hidup di dalam laut dan sungai serta juga untuk ikan di dalam menu.

IKAN TENGGIRI MASAK ASAM

BAHAN BAHAN
2 potong ikan tenggiri
1 bungkus serbuk rempah kari
2 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2.5 sm halia       30 sen cili boh
1 biji terung dibelah empat
Sedikit air asam jawa
Sedikit kerisik

PROSES PENYEDIAAN
Ikan dibasuh bersih kemudian toskan airnya. Bawang besar, bawang putih dan halia dimayang halus. Ambil separuh dari bahan yang telah dimayang ini kemudian ditumbuk hingga lumat. Setelah itu campurkan dengan rempah kari dan kerisik.

Kemudian gaulkan bersama cili boh. Panaskan sedikit minyak. Setelah itu tumiskan bawang-bawang serta halia yang sudah dimayang tadi hingga garing.

Bila telah garing masukkan pula bahan campuran kerisik serta serta cili boh tadi. Kemudian masukkan air asam jawa. Apabila mendidih masukkan ikan.


Setelah separuh masak masukkan terung serta tambahkan garam dan serbuk perasa secukupnya. Sesudah masak bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

No comments:

Post a Comment